Vanaf vandaag 13-02-2019 zijn de kaarten van Litania te verkrijgen bij ons in de winkels.

Echte LYTJES.

U steunt dooraankoop van de Kaarten Litania aan een leuke dagbesteding.

De kaarten kosten € 0,50 per stuk

Deze tekeningen zijn gemaakt door Litania,

Litania is een meisje met een zware lichamelijke beperking en kan alleen dingen doen via haar oogbesturende spraakcomputer.

Nu heeft ze hele mooie tekeningen gemaakt via haar oogbesturende spraakcomputer en geeft ze deze uit op een mok, Sleutelhanger, kaarten of een t-shirt

U kunt haar steunen door een LYTJE te kopen zodat ze weer nieuwe kan uitbrengen. Zo heeft Litania een goede en  leuke besteding en u een UNIEK exemplaar van een echte  LYTJE

Wilt u ook een UNIEK exemplaar van een echte LYTJE?

Dan kunt u terecht bij onze winkels.

Ook kunt u natuurlijk meer lezen over de LYTJES op haar eigen website : www.lytjes.jouwweb.nl

Het jaar 2007
Litania geniet van ‘wonder op wielen’litania

Petra en Arie Blom uit Hengelo (G) doen er alles aan hun dochter Litania zoveel mogelijk een normaal leven te geven.
Met de aanschaf van een in België ontwikkeld loophulpmiddel hebben ze weer een sprong vooruit gemaakt. Litania is een van de eerste kinderen die er in Nederland gebruik van maakt. De ingenieuze constructie stelt haar in staat zelfstandig rond te lopen en dat is ongekend voor een kind dat normaal gesproken slap in een stoel hangt. Rondstappend met een stralende lach is Litania onweerstaanbaar. Het is haar beloning aan haar ouders.

De thuisbevalling in huize Blom aan de Maanstraat in Hengelo (G), in april 2004, kende uiteindelijk een relatief goede afloop, maar daar ging een nachtmerrie aan vooraf. Petra en Arie Blom balanceerden uren op de grens van hoop en vrees. Petra: “De baby had zich in het baringskanaal opgehangen aan de navelstreng en kwam door zuurstoftekort levenloos ter wereld. Door reanimatie is ze weer tot leven gebracht. We kwamen eerst in het ziekenhuis in Doetinchem terecht en later in Nijmegen.”
Het zuurstoftekort tijdens de zware bevalling had een beschadiging aan het zenuwstelsel tot gevolg, die zich in spasticiteit uit. Litania hoort bij de groep zogeheten CP-kinderen. CP staat voor cerebrale parese. Een te lage spierspanning in rug, nek en bekken en een te hoge spierspanning in armen en benen, veroorzaken grote evenwichtsproblemen.

Petra en Arie Blom die met hun dochter volop in het medische circuit belandden hebben zich van begin af aan gemanifesteerd als notoire dwarsliggers. Steeds op zoek naar de uiterste grenzen voor hun kind weigeren ze zich neer te leggen bij standaardregels. Petra geeft het onomwonden toe. “Wij zijn best wel zeuren, we worden gezien als lastige ouders. Maar wij willen niet dat ons kind in een hokje wordt geplaatst. Daarom kozen we er bijvoorbeeld bewust voor dat ze naar een gewone peuterspeelzaal ging. Dat kan omdat ze een persoonlijk begeleidster had, waar we het pgb (persoonsgebonden budget) voor gebruikten.