U KOMT TOCH OOK?

Per 3 Juli 2019 willen we gaan starten met een 2e hands kledingzaak aan de Kraakselaan 63 te Doesburg.

Om 10 uur is de opening.

Sandy Dassen zal het aanspreekpunt in de winkel gaan worden.

Ook hier zijn de openingstijden gelijk aan de andere winkels van de stichting . Elke woensdag tot zaterdag van 10:00 uur tot 16:00 uur.

We proberen de openingstijden zo veel mogelijk te hanteren maar we moeten natuurlijk ook vrijwilligers daarbij krijgen zodat we ook echt 4 dagen per week open kunnen. Vanaf Augustus gaan we zeker 4 dagen per week open.

Mocht u interesse hebben om vrijwilliger te worden meld je dan snel aan. we zijn nu met de sollicitaties bezig. U kunt zicht aanmelden via de mail, facebook, sms, app of telefonisch op onderstaande adressen of telefoonnummer.

Boeken voor de Piersonschool te Hengelo

Feestelijke onthulling van de boeken op de Piersonschool met (v.l.n.r.) Marit, Elly, Ronnie, Max, Arie, Demy, Willemijn, Annique, Nadé, Dianca en Joey. Foto: Petra Blom

Speciale boeken maar toch voor alle kinderen

ma 17 dec 2018,

HENGELO – Vrijdagochtend 14 december kwamen bestuursleden van Stichting Litania: Arie en Petra Blom, Ronnie Lammertink en Elly Loskamp naar de Piersonschool voor de overhandiging van een flinke stapel boeken voor de schoolbibliotheek. Bibliotheekmoeders Annique en Dianca hadden de stichting gevraagd om boeken voor kinderen met dyslexie.

Door Liesbeth Spaansen

Dianca wilde deze boeken voor de schoolbibliotheek en had gehoord dat Stichting Litania daarvoor geld beschikbaar kan stellen. Het bestuur stemde toe. Arie, Petra, Ronnie en Elly kwamen ze brengen en alle kinderen keken met spanning naar het tafeltje waar de boeken, nog verscholen onder een kleed, lagen. Vier kinderen haalden het kleed weg en de stapels boeken, niet alleen dunne, maar ook hele dikke boeken, kwamen te voorschijn.

Kerstmarkt Piersonschool
Omdat de kinderen een kerstmarkt hebben op 20 december, waarvan de opbrengst voor Stichting Litania is, vertelde Arie Blom over de kringloopwinkels waar boeken te koop zijn, maar ook meubels en andere spullen. "Van het geld dat wij verdienen met de verkoop, proberen wij andere mensen te helpen. Jullie school wilde boeken voor kinderen met dyslexie, maar Stichting Litania koopt ook voor kinderen die niet goed kunnen praten een laptop. Die wordt niet vergoed door de gemeente of de zorginstelling. Daarmee wordt het communiceren makkelijker voor de ouders, maar ook voor de kinderen."

Stichting Litania gaat ook weer geld inzamelen voor de aankoop van nieuwe speeltoestellen voor een speelplaats in Hengelo. "Dit doen we in samenwerking met de gemeente Bronckhorst. In Zelhem hebben we geholpen en nu is Hengelo aan de beurt. Ook daar komt een nieuw speeltoestel dat voor alle kinderen geschikt is. Daar willen we het geld wat jullie gaan verdienen op de kerstmarkt ook voor gebruiken. Dan kunnen jullie er zelf ook op spelen."

Tijdens het vragenvuurtje wordt duidelijk dat echt alle kinderen de boeken mogen lezen die Stichting Litania nu aan de school heeft gegeven, dat het grootste project de tillift van zwembad Het Elderink is en dat een speeltoestel tussen de 1500 en 5000 euro kost. Arie Blom: "Dus als het niet lukt met de opbrengst van jullie kerstmarkt, sparen we gewoon verder."

Petra Blom, Elly Loskamp en Marnix Schoppers staan rondom de nieuwe carrousel. Foto: Liesbeth Spaansen

De carrousel kan rond en rond

di 4 dec 2018, 17:19

BRONCKHORST/ZELHEM – In de speeltuin aan de Jan Steenstraat in Zelhem is een carrousel geplaatst waar kinderen, ook die met een beperking, op kunnen klimmen en ronddraaien. Het plaatsen van dit speeltoestel is het eerste gerealiseerde doel van de samenwerking tussen de gemeente Bronckhorst en Stichting Litania.

Door Liesbeth Spaansen

Stichting Litania wil kinderen met een beperking ondersteunen in materialen en/of hulpmiddelen en ontleent haar naam aan Litania, de dochter van Petra en Arie Blom, die spastisch is. De stichting verkrijgt haar inkomsten door de verkoop van tweedehands spullen in de kringloopwinkels in Hengelo: Litania`s Charityshop en Litania`s Blijheid en in Brummen: Litania`s Zonnestraal.

De gemeente Bronckhorst heeft een nieuw Speelruimteplan en wil geen 95 maar ongeveer 59 speeltuinen gaan beheren. "Het plan werd door velen geïnterpreteerd als bezuinigingsmaatregel," vertelt Marnix Schoppers van de afdeling beheer en groen. "Maar niks is minder waar. We willen minder speeltuinen, maar wel groter en aantrekkelijker voor een bredere doelgroep. Op een oproepje voor ideeën kwamen veel reacties en een aantal speeltuinen die zouden wegvallen, zijn door de buurt geadopteerd."

Het keukentafelgesprek dat Marnix had met vier moeders die graag een speelplek wilden voor hun kinderen met een beperking, ging vooraf aan zijn gesprek met Elly Loskamp, bestuurslid van de Stichting Litania. De stichting had namelijk een mail gestuurd naar de gemeente met de vraag of zij nog iets voor Bronckhorst kon betekenen. Marnix: "Ik was echt blij verrast. 's Morgens het gesprek met de vraag om speelgelegenheid en 's middags aan tafel met Stichting Litania die geld beschikbaar wilde stellen."

De gemeente Bronckhorst was in Zelhem al bezig met de speelplek aan de Jan Steenstraat. Daar is een ruim opgezette speeltuin met veel speelruimte voor het voetballen. Er zijn ook doeltjes en er komt nog een bankje te staan.
Petra Blom, bestuurslid van de stichting. "Het is heel fijn om een speeltuin in de buurt te hebben," vindt ze. "Maar voor kinderen met een beperking zijn er weinig gelegenheden, in ieder geval niet voor rolstoelers. Kinderen met een beperking worden rustig van een eentonige beweging, bijvoorbeeld wiegen in een korfschommel. In de gekozen groene carrousel kan worden rondgedraaid. Omdat er een gewichtsverdeling in zit, draait de carrousel bijna vanzelf. Beperkte kinderen die wel kunnen staan, kunnen daar ook in spelen. Een van de doelen van Stichting Litania is dat ook kinderen met beperking midden in de samenleving kunnen blijven."

Ingezonden door een dankbare ouder.

Een lieve jongen , verdwaalt Alle prikkels van de dag , soms gewoon te veel. Een bezorgde moeder, wil loslaten, maar hoe? Met dit GPS- horloge kan dit nu. De bezorgde moeder hoeft niet meer bezorgd te zijn. Een lieve jongen kan de wereld gaan ontdekken.

Zijn autisme is mooi het maakt hem wie hij is. En door dit horloge kan hij steeds wat verder de wereld in.

19 november om 16:22 ·

Een tijdje terug kregen we van stichting Litania een aanvraag voor een GPS horloge voor een jongen met autisme die graag de buurt in ging maar dit niet altijd melde aan zijn ouders en daardoor "zoek" raakte. Door zo'n GPS horloge zou het ouders echt veel meer rust geven en kan het kind gewoon kind zijn.
Wij als stichting gaven daar zeker gehoor aan.
De vrijwilligers Nardy en Ivonne hebben het mooie kado mogen overhandigen.

VEEL PLEZIER ERMEE JARO!

· 5 september 2018·

Vanochtend hadden we een feestje op school de rozengaardseweide.
Er was een aanvraag gedaan voor goede boeken voor (speciale) kinderen van de school. Wij hebben als stichting daar gehoor aan gegeven want zeg nou zelf.. iedereen zou toch kunnen en mogen lezen. Dus met bibliotheek moeders aan het zoeken gegaan welke boeken er geschikt zijn en waar de wensen liggen. Verschillende boekhandelaren benaderd in de omgeving en uiteindelijk heeft de bruna uit Vorden ( Carmen Rondeel) de levering gedaan en ook zij hebben nog een 10 tal boeken geschonken.
De boeken zijn in de vakantie naar school gebracht waar de bibliotheek moeders erg druk zijn geweest om ze netjes te kaften en te ordenen. Vandaag mochten alle kinderen dan eindelijk zien welke boeken of er in de bibliotheek waren gekomen en ze konden bijna niet wachten tot ze een boek mochten lenen. Ook hebben we als stichting er speciale boekenleggers bij gedaan waar ze de titels van de boeken op de achterzijde kunnen schrijven die de kinderen lenen. Als de kinderen er 10 hebben gelezen kunnen ze de boekenlegger inleveren en krijgen ze een kadootje. Dus een extra motivatie om te gaan lezen.

Dit alles hebben we dus kunnen realiseren door uw inbreng of aankoop in onze winkels. En door alle vrijwilligers die onze winkels draaiende houden.

IEDEREEN ONTZETTEND BEDANKT.
Stichting Litania

'Mogen we dan nu gaan lezen?'

wo 5 sep 2018, 15:44

HENGELO – Het is woensdagochtend 5 september 9.00 uur als alle kinderen van basisschool Rozengaardsweide op de tribune in de school plaatsnemen. Nieuwsgierig kijken ze naar juf Marieke, die al snel duidelijk maakt waar het over gaat: de schoolbibliotheek heeft meer dan 200 boeken gekregen via Stichting Litania.

Door Liesbeth Spaansen

Petra, Ronnie en Lenie van Stichting Litania worden 's morgens vroeg ontvangen door de bibliotheekmoeders van de school. Zij mochten als eersten even een kijkje nemen in de vernieuwde bibliotheek. De nieuwste boeken liggen, geplastificeerd en gerubriceerd, onder een laken verborgen.

"Stichting Litania heeft een verrassing voor ons. Die heeft iets geweldigs voor jullie gedaan," begint Juf Marieke haar verhaal. "De bibliotheekmoeders zijn in de vakantie druk bezig geweest in de bibliotheek met het kaften van boeken en deze in de kasten zetten. Dat zag er al mooi uit. Maar Stichting Litania heeft ervoor gezorgd dat we nóg meer boeken hebben. Het is een hele tafel vol, met óók boeken voor kinderen die wat meer moeite hebben met lezen."
Als het applaus verstomd is, vertelt juf Marieke ook nog over de ruilkast op school, waar kinderen een boek uit mogen zoeken, als ze een boek van thuis bij de juf of meester inleveren.
Stichting Litania zorgde er tot slot voor dat alle kinderen die in de schoolbibliotheek boeken gaan lenen, een boekenlegger krijgen. Daar kunnen de leesmoeders titels van gelezen boeken opschrijven. Na tien gelezen boeken mag een cadeautje worden uitgezocht. "Jullie horen het al: we gaan lezen superleuk maken!"

Petra Blom kreeg bloemen van bibliotheekmoeder Mira, waarna eindelijk Thijs en Nick van groep 1/2, Julijn en Sarah van groep 3/4, Maud, Nina en Jasmijn van groep 5/6 en Ghabriël en Bonne van groep 7/8 naar de bibliotheek mochten gaan voor de officiële overhandiging van de boeken. De kinderhanden tilden het laken op en zij waren vol bewondering van zoveel mooie boeken die eronder vandaan kwamen.

Mira is trots op de nieuwe bibliotheek. "De kinderen vroegen steeds naar bepaalde boeken en dan waren ze er niet of er was er maar één. Dan moesten we kinderen teleurstellen. De bibliotheekouders samen hebben deze zomervakantie heel wat uurtjes gewerkt om de bieb opnieuw in te richten. We hebben veel (luister) boeken kunnen bemachtigen via de bibliotheek bijvoorbeeld. Maar de grote hoeveelheid nieuwe boeken die we van Stichting Litania hebben gekregen, maakt de bieb compleet. Er zijn nu hele series: Griezelen van Paul van Loon, boeken van Astrid Lindgren, Vivian den Hollander, Tom Groot, Martine Letterie, Thea Stilten, Jeff Kinney. De Grijze Jager en Broederband, maar ook Donald Duck pockets."

Petra Blom stuurde namens de stichting een mail naar de scholen. "We zijn er voor álle kinderen die net even anders zijn, dat realiseren mensen zich niet altijd. Pas toen Mira in Litania's Charity Shop in Hengelo was en met mij in gesprek kwam over goede boeken voor speciale kinderen voor de schoolbibliotheek, ging het balletje rollen. Ik heb de plaatselijke boekhandels, Bruna in Vorden, Boexelent in Hengelo en Readshop in Zelhem benaderd en om hulp gevraagd. Dat is gelukt. We hebben de boeken zo geselecteerd dat alle kinderen, óók die met adhd, dyslexie of autisme met plezier kunnen lezen."

Alle klassen kwamen deze morgen om beurten naar de nieuw ingerichte schoolbibliotheek om alle nieuwe boeken te bewonderen. Het kon de kinderen niet snel genoeg gaan en de vraag die steeds werd gesteld was dan ook: "Mogen we dan nu gaan lezen?"

www.rozengaardsweide.nl

www.stichting-litania.nl

6 augustus 2018

Vandaag vanuit stichting Litania een jongen uit Brummen blij mogen maken met een nieuwe elektrische fiets.

Gebr. van den Brink uit Eerbeek gaven een mooie korting op de fiets en maakten hem meteen klaar zodat Gerrit Jan er gelijk mee naar Brummen kon fietsen.

Dankzij alle klanten en mensen die spullen brengen in de winkel en de vrijwilligers van stichting Litania hebben we dit weer kunnen realiseren!

Gerrit Jan veel veilige kilometers gewenst!

Badzitje voor Benthe,

Bente vind het heerlijk om in bad te zitten allen heeft ze weinig balans om zelfstandig  te kunnen zitten.

Gelukkig kon stichting Litania een uitkomst bieden door een pachtig badzitje voor Benthe te kopen.

Hopelijk heeft Bente veel badplezier!

Op de radio www.veluwezoomfm.nl werd het al bekend gemaakt door Bart en Joke.
Vanuit de stichting hebben we een mooie 2e hands bus uitgegeven aan een jong gezin (familie van Malsen) voor hun zoon Jayden die in de rolstoel zit. OP deze manier kunnen ze toch rond met het hele gezin!

Heel veel plezier en veel veilige kilometers gewenst namens iedereen van stichting Litania

Dankzij uw inbreng of aankoop en de geweldige vrijwilligers hebben we dit weer kunnen realiseren. Dank u wel.

NIEUW!!!!!!
Bij aankoop in de shop of de blijheid krijgt u een samenwerkingbon van 1 euro korting bij Piet de visboer ( elke woensdag staat hij bij de kerk)

Litania met vrijwilligers van de kringloopwinkels en de manege met de nieuwe spullen. Foto: Liesbeth Spaansen

Stichting Litania doneert ruitermaterialen aan manege Zandewierde

ma 15 jan 2018, 18:26

REGIO - Vrijwilligers van Manege Zandewierde in Nieuw Wehl en de kringloopwinkels van Stichting Litania: Litania's Zonnestraal uit Brummen en Litania's Charity Shop en Litania's Blijheid in Hengelo kwamen zaterdag 13 januari aan het eind van de ochtend bijeen in de kantine van de manege. Daar werden de nieuwe ruitermaterialen overhandigd aan leidinggevende Marjan Prins en instructrice Femke van Beek.

Door Liesbeth Spaansen

Litania Blom (april 2004) is spastisch, maar haar ouders Petra en Arie doen er alles aan om haar een zoveel mogelijk normaal leven te geven. Litania ging naar een gewone peuterspeelzaal, waar zij een persoonlijk begeleidster had. Dit kon vanwege een persoonsgebonden budget (pgb). Zij volgde het basisonderwijs op De Lans in Brummen, een Vrijeschool voor Speciaal Onderwijs en zij is daar nu eerstejaars voorgezet. "Het is een vrolijk meisje, met een prima humeur. Ze is eigenlijk bijna nooit chagrijnig. Zij is lichamelijk beperkt en kan niet praten, maar is verstandelijk prima in orde," vertelt Petra Blom. Litania was altijd actief binnen en buiten. Met haar speciale looprek dat haar ondersteunde tot onder haar oksels, kon ze prima uit de voeten. Ook de rolstoelfiets, dat aan het eind van 2011 kon worden aangeschaft, bevalt prima. "Het is geweldig. Litania geniet van de wind in haar haren." De zorgverzekeraar en de gemeente vergoedden deze fiets destijds niet. Maar Petra en Arie legden zich daar niet bij neer. De rolstoelfiets konden zij aanschaffen na giften van bedrijven en het houden van rommelmarkten.

Stichting Litania werd in het leven geroepen, omdat Petra en Arie dachten aan alle andere ouders die dezelfde problemen ondervinden met het aanschaffen van aangepast materiaal, waarbij de kosten niet of niet volledig worden vergoed door overheidsinstellingen en zorgverzekeraars.

Kringloopwinkels
Er waren zoveel spullen voor rommelmarkten, dat een winkel in een pand in Hengelo ingericht mocht worden, om tweedehands goederen te verkopen. Inmiddels zijn er drie kringloopwinkels van Stichting Litania, waar vrijwilligers zich inzetten voor het goede doel. "Eerder hielpen we jongelui of hun ouders met aangepast materiaal. Dat doen we nog wel, maar wij kijken nu ook naar plaatsen waar veel kinderen aanwezig zijn, en waar kinderen veel ondersteuning nodig hebben. Dan kunnen we een grotere doelgroep helpen, dat vinden we belangrijk," vertelt Petra verder. "Eerder konden we een korfschommel op de kinderboerderij in Bekveld en verschillende aanpassingen in Park de Bleijke in Hengelo realiseren en vorig jaar hebben we het zwembad in Hengelo een tillift gegeven. Wij zijn er als stichting om kinderen te helpen en werken daarbij samen met andere organisaties. Wij horen graag als ouders behoefte hebben voor bepaalde dingen, dan kunnen we vanuit de stichting wellicht helpen."

Manege Zandewierde
De Stichting Zandewierde bestaat meer dan vijftig jaar. De manege was een idee van Dokter van Donselaar in Hummelo, die affiniteit had met paarden en met mensen met een beperking. De mensen hadden profijt van het paardrijden en ook van zwemmen. Daarom bouwde hij ook een zwembad om die dienst aan te bieden. Omdat een manege naast een zwembad niet ideaal bleek, nam na een aantal jaren een bestuur de accommodaties in verschillende stichtingen van de dokter over. De manege werd nieuw gebouwd in Nieuw Wehl, Zandewierde en het zwembad in Hoog Keppel, Zonnewater.

Litania is nu bezig haar zwemdiploma's te halen in Zonnewater, maar reed een aantal jaren paard op Manege Zandewierde. Petra Blom vroeg of er ruitermaterialen nodig waren. "We wilden vanuit de stichting graag wat voor de manege doen. Toen ik later Femke tegenkwam, heeft zij meteen een verlanglijstje gemaakt." Kringloopvrijwilligers Henk, Lenie, Bart en Jeanet mochten de cadeaus overhandigen: zadelverkleiners, hoofdstellen en longeerlijnen, waar de mensen bij de manege erg blij mee zijn.

Veel vrijwilligers zetten zich wekelijks in. Wie zich wil aansluiten, wordt uitgenodigd contact op te nemen.

www.stichting-litania.nl

www.manegezandewierde.nl

Vandaag de Goed Heilig man op bezoek gehad.
Was heel gezellig. Wij hebben nog voor hem gezongen. Word vast en zeker binnenkort uitgezonden op Brummen Tv.

Een vrijwilliger bij ons heeft de spalstraat netjes geschilderd en prachtige kunstwerken gemaakt op de gevel. De verf is deels gesponsord door schildersbedrijf Derksen.
Iedereen kan nu het prachtige resultaat bekijken bij ons.
Dank je wel Dick Denneboom, en schildersbedrijf Derksen.

doppen

Een tijdje terug deed Mira Reulink-zweers een oproep voor het helpen sparen van plastic doppen voor het opleiden van KNGF geleidehonden.
Deze doppen kunnen ten alle tijden worden ingeleverd op fokkinkweg 18 hengelo in de daarvoor bestemde doos onder de carport en tijdens openingstijden bij Litania's charity Shop spalstraat 8 en Litania's Blijheid Ruurlose weg 1 in hengelo.
Helpen jullie mee?
Delen wordt gewaardeerd!

WILT U EEN FOTOSHOOT "DE LUXE" OF EEN KAPPERSBON VAN KAPSALON "DE BARBIER" WINNEN?

Kom dan vanaf vandaag tot 5 maart(2016) in een van onze winkels. Bij aankoop krijgt u een bon die u kunt invullen en deze in onze lotenbak gooien.. 5 maart gaan we dan een lootje trekken voor deze fotoshoot of de kappersbon.
Dus hoe vaker u komt hoe meer kans u maakt op deze prijs.
Hopelijk zien we u snel in een van onze winkels.

Ank Van ANK EN KLANK was in Litania’s charity shop om er een gezellig muzikaal sfeertje te maken.

De mensen vonden het erg leuk.

Avondvierdaagse in Vorden, georganiseerd door voetbalvereniging Vorden met een sponsering aan Stichting Litania

Bekveld – Woensdag 18 maart was het zover: Litania Blom mocht de spiksplinternieuwe korfschommel van Kinderboerderij Feltsigt uitproberen. De Stichting Litania heeft deze gefinancierd, omdat zij het belangrijk vindt dat kinderen met een beperking gewoon overal kunnen meedoen.

Litania Blom is spastisch, maar haar ouders, Petra en Arie, doen er alles aan om haar een zoveel mogelijk normaal leven te geven. Toen zij bij de zorgverzekering een rolstoelfiets aanvroegen, zodat zij met haar naar buiten zouden kunnen, bleek dat de zorgverzekeraar, maar ook de gemeente deze niet vergoedden.
De Stichting Litania werd in het leven geroepen, omdat Petra en Arie Blom dachten aan alle andere ouders die dezelfde problemen ondervinden. "We moeten juist klaarstaan voor kinderen met een beperking," legt Petra uit. "In de acte is opgenomen dat wij voor meerdere kinderen hulp willen bieden, maar het moet echt voor een kind zijn dat het daadwerkelijk nodig heeft."

De familie Blom is een vaste bezoeker van de kinderboerderij en houdt er ook verjaardagspartijtjes. "Maar er is vrij weinig voor Litania. Ja, de trampoline. Ze vindt het geweldig als er meer kinderen op zijn," lacht Petra. "Everlien kwam met het idee van de korfschommel, maar dat was te duur voor de kinderboerderij."
Het stichtingsbestuur besliste of de korfschommel voor Kinderboerderij Feltsigt kon worden aangeschaft. Ze werden het eens omdat dit speeltoestel voor meer kinderen beschikbaar zou komen. "Het is gewoon belangrijk dat kinderen met een beperking overal kunnen meedoen," benadrukt Petra. "Voor kinderen met een geestelijke beperking is het ook heel lekker om te relaxen in een schommel en die eentonige beweging te hebben."
"We zijn er heel blij mee, super," zei Everlien Jansen, die van Litania een mooie bos bloemen kreeg en voor de familie Blom een fijn streekproductenpakket had. Litania wilde natuurlijk heel graag in de korfschommel en schaterde het uit van plezier. Voor wie de schommel ook wil uitproberen: op tweede Paasdag vanaf 13.00 uur is Kinderboerderij Feltsigt geopend.

Stichting Litania biedt rolstoelauto en tv aan

do 19 jun 2014, 14:11

Hengelo - De nog jonge Stichting Litania kon voor het eerst aanvragen om hulp bij gehandicapte kinderen honoreren. Dylan Boerman (13) en Yannick Rietman (11) kregen tot hun grote verrassing een aangepaste auto en een televisie aangeboden.

Wendy Boerman, de moeder van Dylan, was dolblij met de aangepaste auto: “De oude was al 23 jaar oud en kwam dikwijl stil te staan. Op de snelweg is dat levensgevaarlijk, omdat ik niet met Dylan achter de vangrail kan komen.” De lichamelijk en geestelijk beperkte Dylan gaat dagelijks met een taxi naar dagverblijf Anneriet in Doetinchem, maar Wendy moet af en toe met hem naar het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht. Ook voor dagjes uit of als Dylan plotseling door haar zelf van school moet worden opgehaald heeft ze een betrouwbare rolstoelauto nodig. Deze Renault Express is omgebouwd en aangepast door Lucky Sale met vestigingen in Kaatsheuvel en Borculo. Het inrijden gaat nu veel gemakkelijker, net als het vastmaken in de gordels. Ook is Wendy erg blij met kleine luxe dingen zoals een aanjager en zonwering. Eigenaar van Lucky Sale, Luuk van Beurden, heeft wat van de prijs afgedaan, zodat het voor Stichting Litania haalbaar was deze auto aan Wendy cadeau te doen. De autistische Yannick Rietman was niet minder blij met de televisie die hij aangeboden kreeg, hij kreeg er zelfs nog een aantal speakers bij. Het oude toestel functioneerde niet goed meer. Nu kan hij ook weer beter dvd’s kijken en op de X-Box spelen. Stichting Litania bestaat sinds de zomer van 2011. Begonnen met rommelmarkten naast bakker Hekkelman kregen ze de kans om een charity shop te beginnen in het pand van Winters aan de Spalstraat, dat al zes jaar leeg stond. Ze kwamen met Anton Winters overeen dat ze geen huur, maar alleen stroom en water hoefden te betalen, totdat het pand eventueel verkocht wordt. Ze zijn begonnen met de zolders van familieleden en buurt leeg te halen. Inmiddels is de winkel een begrip, geopend op vrijdag en zaterdag en komen steeds meer mensen hun spullen brengen, bij voorkeur op zaterdag. Oprichtster van de stichting is Petra Blom, moeder van de gehandicapte Litania, die eerder een rolstoelfiets kreeg door de verkoop van tweedehands spullen. Ze herkende precies hoe Wendy zich voelde: “Ook ik heb ooit met pech stilgestaan op de snelweg. In het schrijnende geval van Wendy wilden we direct helpen. De gemeente wil wel wat doen met aanpassingen, maar heeft als eis dat een auto niet ouder mag zijn dan zeven jaar. Die kost €15.000 en dat kunnen de meeste mensen niet bekostigen. De winkel draait gelukkig fantastisch onder leiding van Marja Kremer. We hebben al veel voor de school van Litania kunnen doen. Voor Mariendael hebben we een waterbed, lesmateriaal en een schoolreisje kunnen regelen.” Litania gaat op deze voet verder. Zij zien graag nieuwe aanvragen voor hulpmiddelen voor gehandicapte kinderen onder de 18 jaar uit Bronckhorst en omgeving tegemoet. Voor meer informatie over aanvragen of donaties kan men terecht op www.litania.webs.com, via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of in de winkel.

Hoe is Stichting Litania ontstaan?

In 2010 kwam er bij Arie en Petra Blom de vraag, hoe kunnen we met Litania eens heerlijk gaan fietsen.

Litania is lichamelijk namelijk heel zwaar beperkt en kan niet zelfstandig fietsen.

Na een behoorlijke zoektocht kwamen ze uit op een rolstoelfiets waar de rolstoel zo opgereden kan worden en dan heerlijk kunnen rond fietsen samen met het hele gezin er op uit.

Zo hebben ze een aanvraag gedaan bij de zorgverzekeraar die aangaf dat zij dit soort producten niet vergoeden en dat ze naar de gemeente moesten om het daar aan te vragen.

Ook bij de gemeente kregen ze te horen dat dit niet iets was dat een gemeente vergoedde.

Arie en Petra gingen niet bij de pakken neer zitten en gingen bedenken hoe ze dan op een andere manier het geld bij elkaar konden krijgen.

Zo hebben ze rommelmarkten naast de plaatselijke bakker Hekkelman georganiseerd in de hoop zo aan geld te komen om de rolstoelfiets te realiseren. Mensen kochten behoorlijk maar omdat ze het zo’n goed idee vonden brachten ze ook spullen zodat we nog meer konden verkopen.

Ook een plaatselijk accountantskantoor kreeg er gehoor aan dat Arie en Petra zo druk bezig waren om geld bij elkaar te krijgen dat zij ook met een prachtig voorstel kwamen tijdens de opening van hun nieuwe pand. Namelijk de mensen die naar de opening kwamen een donatie te laten doen voor de rolstoelfiets.

Zo kwam dan toch in het jaar erop al het geld bij elkaar om de fiets te kopen. En samen met Boschland accountant werden de eerste trappen op de rolstoelfiets gedaan.

Maar Arie en Petra Hadden ook nog een hele boel spullen over, en wat moesten ze daar nou mee doen en waarvoor??

Zo kwamen ze op het idee om een stichting in het leven te roepen om kinderen met een beperking te kunnen gaan helpen die net als zijzelf, spullen niet vergoed kregen door zorgverzekeraar of gemeente.  En dit was op 1 september 2011 officieel getekend bij de notaris.

Een aantal rommelmarkten gelopen, wat best veel tijd kost in het verband met opbouwen en afbreken zaten ze te denken , wat is het prettig als we alles op een locatie kunnen laten staan.

Petra wist dat er in de spalstraat een winkel leeg stond van Winters.

Ze heeft de stoute schoenen aangetrokken en is naar de eigenaar Antoon Winters gegaan. Hij vond het idee super leuk en ondersteunde dit idee door zijn winkel beschikbaar te stellen.

15 oktober 2011 was de opening van de 1e Litania charity shop.

Omdat er zoveel ingebracht werd en er veel behoefte bestond om ook in de winkel aandacht te geven aan de mensen( wat inmiddels echt een belangrijk concept is van de winkels van stichting Litania)  en mensen mogen zijn wie ze zijn, kwam er een 2e winkel op 13 februari 2013 Litania’s Blijheid.

Inmiddels werden ze aardig bekend en was er een dame die een bedrijfspand in Zutphen had zo enthousiast en wou ook wel voor de stichting een 2e handswinkel beginnen. Zo gezegd , zo gedaan. Op 15 juli 2015 werd Litania’s glimlach geopend. Helaas is deze ook weer gesloten omdat er heel veel reclamebelasting gevraagd werd door de gemeente Zutphen  en dat samen met alle Andre kosten zoals huur en stortkosten kon de stichting geen positief saldo behalen op deze locatie. Dus in december 2016 zijn de deuren dicht gegaan voor de stichting.

Maar inmiddels op 15 augustus 2016 hebben ze in Brummen wel een winkel kunnen openen. Litania’s Zonnestraal

Nu hebben ze  dus 3 kringloopwinkels waar de opbrengst volledig naar de stichting gaan en daar dus kinderen met een beperking proberen te ondersteunen.

Maar wat ook belangrijk onderdeel is geworden in de winkels is de gezelligheid.

Ieder mens mag zijn wie hij is. Iedereen doet zijn best op zijn of haar manier en elke vrijwilliger is super belangrijk.