Stichting Litania biedt rolstoelauto en tv aan

do 19 jun 2014, 14:11

Hengelo - De nog jonge Stichting Litania kon voor het eerst aanvragen om hulp bij gehandicapte kinderen honoreren. Dylan Boerman (13) en Yannick Rietman (11) kregen tot hun grote verrassing een aangepaste auto en een televisie aangeboden.

Wendy Boerman, de moeder van Dylan, was dolblij met de aangepaste auto: “De oude was al 23 jaar oud en kwam dikwijl stil te staan. Op de snelweg is dat levensgevaarlijk, omdat ik niet met Dylan achter de vangrail kan komen.” De lichamelijk en geestelijk beperkte Dylan gaat dagelijks met een taxi naar dagverblijf Anneriet in Doetinchem, maar Wendy moet af en toe met hem naar het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht. Ook voor dagjes uit of als Dylan plotseling door haar zelf van school moet worden opgehaald heeft ze een betrouwbare rolstoelauto nodig. Deze Renault Express is omgebouwd en aangepast door Lucky Sale met vestigingen in Kaatsheuvel en Borculo. Het inrijden gaat nu veel gemakkelijker, net als het vastmaken in de gordels. Ook is Wendy erg blij met kleine luxe dingen zoals een aanjager en zonwering. Eigenaar van Lucky Sale, Luuk van Beurden, heeft wat van de prijs afgedaan, zodat het voor Stichting Litania haalbaar was deze auto aan Wendy cadeau te doen. De autistische Yannick Rietman was niet minder blij met de televisie die hij aangeboden kreeg, hij kreeg er zelfs nog een aantal speakers bij. Het oude toestel functioneerde niet goed meer. Nu kan hij ook weer beter dvd’s kijken en op de X-Box spelen. Stichting Litania bestaat sinds de zomer van 2011. Begonnen met rommelmarkten naast bakker Hekkelman kregen ze de kans om een charity shop te beginnen in het pand van Winters aan de Spalstraat, dat al zes jaar leeg stond. Ze kwamen met Anton Winters overeen dat ze geen huur, maar alleen stroom en water hoefden te betalen, totdat het pand eventueel verkocht wordt. Ze zijn begonnen met de zolders van familieleden en buurt leeg te halen. Inmiddels is de winkel een begrip, geopend op vrijdag en zaterdag en komen steeds meer mensen hun spullen brengen, bij voorkeur op zaterdag. Oprichtster van de stichting is Petra Blom, moeder van de gehandicapte Litania, die eerder een rolstoelfiets kreeg door de verkoop van tweedehands spullen. Ze herkende precies hoe Wendy zich voelde: “Ook ik heb ooit met pech stilgestaan op de snelweg. In het schrijnende geval van Wendy wilden we direct helpen. De gemeente wil wel wat doen met aanpassingen, maar heeft als eis dat een auto niet ouder mag zijn dan zeven jaar. Die kost €15.000 en dat kunnen de meeste mensen niet bekostigen. De winkel draait gelukkig fantastisch onder leiding van Marja Kremer. We hebben al veel voor de school van Litania kunnen doen. Voor Mariendael hebben we een waterbed, lesmateriaal en een schoolreisje kunnen regelen.” Litania gaat op deze voet verder. Zij zien graag nieuwe aanvragen voor hulpmiddelen voor gehandicapte kinderen onder de 18 jaar uit Bronckhorst en omgeving tegemoet. Voor meer informatie over aanvragen of donaties kan men terecht op www.litania.webs.com, via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of in de winkel.