Hoe is Stichting Litania ontstaan?

In 2010 kwam er bij Arie en Petra Blom de vraag, hoe kunnen we met Litania eens heerlijk gaan fietsen. Litania is lichamelijk namelijk heel zwaar beperkt en kan niet zelfstandig fietsen.

Na een behoorlijke zoektocht kwamen ze uit op een rolstoelfiets waar de rolstoel zo opgereden kan worden en dan heerlijk kunnen rond fietsen samen met het hele gezin er op uit. Zo hebben ze een aanvraag gedaan bij de zorgverzekeraar, die aangaf dat zij dit soort producten niet vergoeden. Ze verwezen naar de gemeente, daar moesten we een aanvraag indienen. Ook bij de gemeente kregen ze te horen dat dit niet iets was dat een gemeente vergoedde.

Arie en Petra gingen niet bij de pakken neer zitten en gingen bedenken hoe ze dan op een andere manier het geld bij elkaar konden krijgen. Zo hebben ze rommelmarkten naast de plaatselijke bakker Hekkelman georganiseerd, in de hoop zo aan geld te komen om de rolstoelfiets te realiseren. Mensen kochten behoorlijk maar omdat ze het zo’n goed idee vonden brachten ze ook spullen zodat we nog meer konden verkopen.

Ook een plaatselijk accountantskantoor hoorde dat Arie en Petra zo druk bezig waren om geld bij elkaar te krijgen. Zij  kwamen met een prachtig voorstel tijdens de opening van hun nieuwe pand. Ze vroegen de mensen die naar de opening kwamen een donatie te doen voor de rolstoelfiets.

Zo kwam dan toch in het jaar erop al het geld bij elkaar om de fiets te kopen. En samen met Boschland Accountant werden de eerste trappen op de rolstoelfiets gedaan.

Maar Arie en Petra Hadden ook nog een hele boel spullen over, en wat moesten ze daar nou mee doen en waarvoor? Zo kwamen ze op het idee om een stichting in het leven te roepen om kinderen met een beperking te kunnen gaan helpen in situaties waarin ze, net als zijzelf, spullen niet vergoed kregen door zorgverzekeraar of gemeente. Op 1 september 2011 was de officiële oprichting van de stichting bij de notaris.

Na een aantal rommelmarkten, die best veel tijd kost in het verband met opbouwen en afbreken, bedachten ze dat het prettig zou zijn als ze alles op een locatie kunnen laten staan. Petra wist dat er in de Spalstraat de winkel van Winters leeg stond. Ze trok de stoute schoenen aan en is naar eigenaar Antoon Winters gegaan. Hij vond het idee super leuk en ondersteunde dit idee door zijn winkel beschikbaar te stellen.

15 oktober 2011 was de opening van de 1e Litania Charity Shop.

Omdat er zoveel ingebracht werd en er veel behoefte bestond om ook in de winkel aandacht te geven aan de mensen (wat inmiddels echt een belangrijk concept is van de winkels van stichting Litania)  en mensen mogen zijn wie ze zijn, kwam er een 2e winkel op 13 februari 2013 Litania’s Blijheid.

Inmiddels werden ze aardig bekend en was er een dame die een bedrijfspand in Zutphen had zo enthousiast en wou ook wel voor de stichting een 2e handswinkel beginnen. Zo gezegd , zo gedaan. Op 15 juli 2015 werd Litania’s glimlach geopend. Helaas is deze ook weer gesloten omdat er heel veel reclamebelasting gevraagd werd door de gemeente Zutphen  en dat samen met alle andere kosten zoals huur en stortkosten, kon de stichting geen positief saldo behalen op deze locatie. Dus in december 2016 zijn de deuren dicht gegaan voor de stichting.

Maar inmiddels op 15 augustus 2016 hebben ze in Brummen wel een winkel kunnen openen: Litania’s Zonnestraal. Op 3 juli 2019 opende de vierde winkel: Litaia's Lifestyle in Doesburg.

Nu zijn er dus 4 kringloopwinkels waarvan de opbrengst volledig naar de stichting gaat. Daarmee ondersteunen we kinderen met een beperking.

Maar wat ook een belangrijk onderdeel is geworden in de winkels is de gezelligheid. Ieder mens mag zijn wie hij is. Iedereen doet zijn best op zijn of haar manier en elke vrijwilliger is super belangrijk.