Litania met vrijwilligers van de kringloopwinkels en de manege met de nieuwe spullen. Foto: Liesbeth Spaansen

Stichting Litania doneert ruitermaterialen aan manege Zandewierde

ma 15 jan 2018, 18:26

REGIO - Vrijwilligers van Manege Zandewierde in Nieuw Wehl en de kringloopwinkels van Stichting Litania: Litania's Zonnestraal uit Brummen en Litania's Charity Shop en Litania's Blijheid in Hengelo kwamen zaterdag 13 januari aan het eind van de ochtend bijeen in de kantine van de manege. Daar werden de nieuwe ruitermaterialen overhandigd aan leidinggevende Marjan Prins en instructrice Femke van Beek.

Door Liesbeth Spaansen

Litania Blom (april 2004) is spastisch, maar haar ouders Petra en Arie doen er alles aan om haar een zoveel mogelijk normaal leven te geven. Litania ging naar een gewone peuterspeelzaal, waar zij een persoonlijk begeleidster had. Dit kon vanwege een persoonsgebonden budget (pgb). Zij volgde het basisonderwijs op De Lans in Brummen, een Vrijeschool voor Speciaal Onderwijs en zij is daar nu eerstejaars voorgezet. "Het is een vrolijk meisje, met een prima humeur. Ze is eigenlijk bijna nooit chagrijnig. Zij is lichamelijk beperkt en kan niet praten, maar is verstandelijk prima in orde," vertelt Petra Blom. Litania was altijd actief binnen en buiten. Met haar speciale looprek dat haar ondersteunde tot onder haar oksels, kon ze prima uit de voeten. Ook de rolstoelfiets, dat aan het eind van 2011 kon worden aangeschaft, bevalt prima. "Het is geweldig. Litania geniet van de wind in haar haren." De zorgverzekeraar en de gemeente vergoedden deze fiets destijds niet. Maar Petra en Arie legden zich daar niet bij neer. De rolstoelfiets konden zij aanschaffen na giften van bedrijven en het houden van rommelmarkten.

Stichting Litania werd in het leven geroepen, omdat Petra en Arie dachten aan alle andere ouders die dezelfde problemen ondervinden met het aanschaffen van aangepast materiaal, waarbij de kosten niet of niet volledig worden vergoed door overheidsinstellingen en zorgverzekeraars.

Kringloopwinkels
Er waren zoveel spullen voor rommelmarkten, dat een winkel in een pand in Hengelo ingericht mocht worden, om tweedehands goederen te verkopen. Inmiddels zijn er drie kringloopwinkels van Stichting Litania, waar vrijwilligers zich inzetten voor het goede doel. "Eerder hielpen we jongelui of hun ouders met aangepast materiaal. Dat doen we nog wel, maar wij kijken nu ook naar plaatsen waar veel kinderen aanwezig zijn, en waar kinderen veel ondersteuning nodig hebben. Dan kunnen we een grotere doelgroep helpen, dat vinden we belangrijk," vertelt Petra verder. "Eerder konden we een korfschommel op de kinderboerderij in Bekveld en verschillende aanpassingen in Park de Bleijke in Hengelo realiseren en vorig jaar hebben we het zwembad in Hengelo een tillift gegeven. Wij zijn er als stichting om kinderen te helpen en werken daarbij samen met andere organisaties. Wij horen graag als ouders behoefte hebben voor bepaalde dingen, dan kunnen we vanuit de stichting wellicht helpen."

Manege Zandewierde
De Stichting Zandewierde bestaat meer dan vijftig jaar. De manege was een idee van Dokter van Donselaar in Hummelo, die affiniteit had met paarden en met mensen met een beperking. De mensen hadden profijt van het paardrijden en ook van zwemmen. Daarom bouwde hij ook een zwembad om die dienst aan te bieden. Omdat een manege naast een zwembad niet ideaal bleek, nam na een aantal jaren een bestuur de accommodaties in verschillende stichtingen van de dokter over. De manege werd nieuw gebouwd in Nieuw Wehl, Zandewierde en het zwembad in Hoog Keppel, Zonnewater.

Litania is nu bezig haar zwemdiploma's te halen in Zonnewater, maar reed een aantal jaren paard op Manege Zandewierde. Petra Blom vroeg of er ruitermaterialen nodig waren. "We wilden vanuit de stichting graag wat voor de manege doen. Toen ik later Femke tegenkwam, heeft zij meteen een verlanglijstje gemaakt." Kringloopvrijwilligers Henk, Lenie, Bart en Jeanet mochten de cadeaus overhandigen: zadelverkleiners, hoofdstellen en longeerlijnen, waar de mensen bij de manege erg blij mee zijn.

Veel vrijwilligers zetten zich wekelijks in. Wie zich wil aansluiten, wordt uitgenodigd contact op te nemen.

www.stichting-litania.nl

www.manegezandewierde.nl