Boeken voor de Piersonschool te Hengelo

Feestelijke onthulling van de boeken op de Piersonschool met (v.l.n.r.) Marit, Elly, Ronnie, Max, Arie, Demy, Willemijn, Annique, Nadé, Dianca en Joey. Foto: Petra Blom

Speciale boeken maar toch voor alle kinderen

ma 17 dec 2018,

HENGELO – Vrijdagochtend 14 december kwamen bestuursleden van Stichting Litania: Arie en Petra Blom, Ronnie Lammertink en Elly Loskamp naar de Piersonschool voor de overhandiging van een flinke stapel boeken voor de schoolbibliotheek. Bibliotheekmoeders Annique en Dianca hadden de stichting gevraagd om boeken voor kinderen met dyslexie.

Door Liesbeth Spaansen

Dianca wilde deze boeken voor de schoolbibliotheek en had gehoord dat Stichting Litania daarvoor geld beschikbaar kan stellen. Het bestuur stemde toe. Arie, Petra, Ronnie en Elly kwamen ze brengen en alle kinderen keken met spanning naar het tafeltje waar de boeken, nog verscholen onder een kleed, lagen. Vier kinderen haalden het kleed weg en de stapels boeken, niet alleen dunne, maar ook hele dikke boeken, kwamen te voorschijn.

Kerstmarkt Piersonschool
Omdat de kinderen een kerstmarkt hebben op 20 december, waarvan de opbrengst voor Stichting Litania is, vertelde Arie Blom over de kringloopwinkels waar boeken te koop zijn, maar ook meubels en andere spullen. "Van het geld dat wij verdienen met de verkoop, proberen wij andere mensen te helpen. Jullie school wilde boeken voor kinderen met dyslexie, maar Stichting Litania koopt ook voor kinderen die niet goed kunnen praten een laptop. Die wordt niet vergoed door de gemeente of de zorginstelling. Daarmee wordt het communiceren makkelijker voor de ouders, maar ook voor de kinderen."

Stichting Litania gaat ook weer geld inzamelen voor de aankoop van nieuwe speeltoestellen voor een speelplaats in Hengelo. "Dit doen we in samenwerking met de gemeente Bronckhorst. In Zelhem hebben we geholpen en nu is Hengelo aan de beurt. Ook daar komt een nieuw speeltoestel dat voor alle kinderen geschikt is. Daar willen we het geld wat jullie gaan verdienen op de kerstmarkt ook voor gebruiken. Dan kunnen jullie er zelf ook op spelen."

Tijdens het vragenvuurtje wordt duidelijk dat echt alle kinderen de boeken mogen lezen die Stichting Litania nu aan de school heeft gegeven, dat het grootste project de tillift van zwembad Het Elderink is en dat een speeltoestel tussen de 1500 en 5000 euro kost. Arie Blom: "Dus als het niet lukt met de opbrengst van jullie kerstmarkt, sparen we gewoon verder."